Maria Barrachina Parellada
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olga Gil Borràs
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juan Sanroma Baulo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ramón i Lorenzo Reigada
Ricardo Pallarés Andreu
Teresa Sans
Tal i com vau demanar pel 75é aniversari, us envio uns Powers de les sortides a Capellades, del Parlament de Catlunya i del Castell de Cardona.
El Castell de Cardona 2007.
La sortida a Cardona, al cor de Catalunya, entrant a dins de la Muntanya de Sal i visitant el Castell i la Col·legiata van ser un fort estímul per a gaudir, a la vegada, d'aventura i d'història.
Sortida a Capellades 2007
Visita al Parlament de Catalunya 2005
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Àngel Marqués Amoros
Juan Mateu Blanca
Un dia del mes de setembre
de 1998 caminava pels carrers de Sants amb el cuc que tens dins a l’estomac
quan has de començar a treballar en un lloc nou. Era el meu primer dia com a
professora de l’escola Perú. I vaig arribar a una vella masia en mig del barri
de Sants, com deia en Perrocker, i només creuar la porta vaig notar una
sensació...era com si estigués a casa meva. M’hi sentia bé. Em vaig sentir tan ben acollida des del
primer moment que el cuquet que tenia a l’estomac va desaparèixer.
I aquesta màgia, aquest bon
rollo, és el que fa gran al cole Perú. Tant l’alumnat, els mestres, les
famílies tothom sempre és ben rebut i respectat, vingui d’on vingui.
Aquell curs vam arribar a
l’escola un grup nou de mestres i tots ens vam sentir de la mateixa manera i varem
fer pinya de seguida. Jo hi vaig treballar gairebé 5 anys, i aquesta sensació
de sentir-me com a casa la segueixo tenint cada vegada que trepitjo l’escola
Perú per anar-hi de visita, tot i que ja fa dotze anys que no treballo a
l’escola!
Quan vaig començar a treballar aquí, no hi havia tanta
diversitat, eren nens i nenes del barri i començava el degoteig de famílies
estrangeres. Poc a poc es van anar emplenant les aules, que amb la baixa
natalitat de l’època estaven només mig plenes. Al Perú sempre es va viure l’arribada
d’alumnat de tant diverses nacionalitats com un fet enriquidor, no com pas una
càrrega. S’acullen nens i famílies i
fent-los participes de la vida escolar,
tasca que no és gens fàcil.
Aquesta situació va suposar un canvi en la metodologia
de treball i es va haver de canviar la manera de fer a dins les aules i adaptar
els pocs recursos que teníem en aquells
moments per poder oferir les eines per l’ensenyament
i aprenentatge que necessitaven aquells
nens. Al Perú vaig començar la feina que porto fent des de llavors: ensenyar català a nens i nenes de tot el món.
Va ser gràcies al que vaig aprendre aquí que puc fer aquesta tasca a l’aula
d’acollida, de la qual em sento molt satisfeta.
A l’escola Perú vaig aprendre moltes coses, de fet crec
que han estat dels millors anys de la meva vida professional. Amb l’equip de
gent que vam compartir tants moments de feina: sortides, colònies, projectes,
el primer Baldiri... es va crear un vincle més enllà de les aules. Després de tantes vivències junts, dins i fora de
l’escola, van passar a ser amics dels que tens al costat quan els necessites.
Amics dels de veritat, d’aquells que n’hi ha pocs i que a la vida pots contar
amb els dius d’una mà. I això és per la qualitat humana de la gent que treballa
aquí, i per això pot dur a terme el projecte
d’ escola de la manera que ho ha estat fent tots aquests anys i que ho seguiran
fent d’ara endavant.
I ara és el moment de dir adéu al cole Perú, i donar la
benvinguda a l’escola Cal Maiol!
Moltes gràcies pels anys de feina i pels moments compartits
amb tots vosaltres. I gràcies també perquè dotze anys després, cada vegada que
entro a l’escola Perú em sento com el primer dia: segueixo sentint que és la
meva escola!
Maria Barrachina Parellada
Mestra de l’escola Perú
Anys 1998-2013
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olga Gil Borràs
La meva primera
escola...
A mitjans de l’estiu
del 1963, vaig sentir una conversa entre l’àvia i la meva mare que em va gelar
la sang…
-
Si , si el proper setembre
la nena començarà a anar a escola!
-
Deixa-la tranquil.la a casa!
Jo puc estar per ella fins que comenci
la primària.
-
No, no, que ha d’aprendre de
lletres i de números i fer amigues!
-
On la portareu?
-
Hem pensat que vagi al Perú!
-
Al Perú? Però si és una Escola
Nacional!
-
Bé, bé però està al costat
de casa!
-
Si… però canten cada dia “El
cara al sol”
-
I què dóna! Només serà un
curs…
Ai! Ai!... Què era
això d’anar a escola? I nacional?
Però malgrat les
meves negres previsions em va agradar de seguida.
En tinc un bon
record! A aquella tendre edat , tant era
cantar: “ cara al sol” com “el Sol, solet”…, jo tenia 5 anys i no ho comprenia.
Tampoc era massa traumàtic cantar en files, mentre a poc a poc la bandera anava
enlairant-se i es movia empesa pel ventet del matí
La senyoreta, no puc
recordar el nom, era simpàtica i em donava afecte. Em trobava com peix a
l’aigua a la seva classe. Fèiem números i moltes sumes. Apreníem les lletres i
practicàvem la Cal·ligrafia
I el millor! De
seguida vaig fer-me una bona amiga la Mª
Carmen Espinosa que també vivia al mateix carrer que jo.
El Perú en aquella època
era una escola masculina però a la “classe de pàrvuls” acceptaven nenes, només
abans de començar la primària.
I el temps anava
passant . Encara no entenc com ni per què, però, van passar 2 cursos!
Coses d’aquell
temps! I jo sense començar la primària
en una escola de nenes!
Total, que, com vaig fer
els 7 anys i tenia que fer la primera comunió...allà la vaig fer.
Em podria haver
sentit com una princesa, però,...estava morta de vergonya!
La primera de la fila,
al costat de la senyoreta i envoltada de nens que no paraven de fer comentaris
empipadors i fer brometes de mal gust.
Quan es va acabar la
cerimònia a l’església de Santa Maria de Sants, vam tornar a l’escola i vam fer
un esmorzar a la classe dels petits.
Recordo que feia molta olor de flors perquè les taules estaven decorades
amb lliris blancs i en acabar vam fer les fotos de record, amb la família, al pati...
I després a
espavilar-se!
Calia aprendre a
llegir i a escriure ben ràpid!
Tenia que recuperar ! Fer 1r i 2n de primària en un
sol curs!
Olga Gil Borràs
Alumna antiga
(63-64 / 64-65)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Una Escola exemplar: Entre les
Matemàtiques i la Història
Setanta cinc o setanta cinc més tres?, i
per que no setanta vuit?. Aquesta és la qüestió o aquest és l'embolic. Quan és
celebra un aniversari d'una escola sempre es busca o bé el dia de la seva inauguració
oficial o a vegades el moment que és signa l'acord de construcció i si més no
el dia d'inici de les obres amb la protocol·lària cerimònia de la col·locació
de la “primera pedra” per part dels membres del consistori municipal. En el cas
de l'actual Escola Ros del Mayol , antic palauet de la família Piera,
situada al carrer Sagunt, és fa complicat datar exactament el dia d'inici
de les activitats educatives , però és més fàcil esbrinar com una casa
propietat de l'alta burgesia barcelonina es va transformar en un centre que
avui és una de les Escoles Públiques més antigues de Sants. La resposta s'ha
d'anar a buscar en el cop d'estat feixista de l'estiu de 1936
que originà la guerra civil. A Catalunya
una vegada derrotats els militars s'havia de normalitzar la situació i calia
fer-se càrrec d'un nou país . La revolució que es va posar en marxa
pretenia construir una nova societat amb nous valors i per això es va
considerar que l'eina principal per l'emancipació personal i col·lectiva havia
de ser l'Educació. Es creà el CENU ( Comité de l'Escola Nova Unificada ) que es
va esdevenir la màxima instància en la planificació educativa a Catalunya. La Generalitat de
Catalunya va assumir el funcionament de totes les institucions docents de
l’Estat a Catalunya i en tots els seus graus.El Pla General d’Ensenyament del
CENU decretava l’escolarització bàsica per a tots els nens i nenes des del seu
naixement fins els 15 anys i tenia com a principis bàsics l’educació universal
i en condicions d’igualtat. A més la possibilitat que cada alumne progressés,
independentment del seu origen social. Les escoles, considerades en altres
temps, com centres eminentment instructius, havien d'evolucionar cap una
institució educativa en sentit global.
El gran problema fou que no hi havien
Escoles suficients per aconseguir que l'octubre del 1936 no hi quedés cap noi i
noia sense escolaritzar. L'objectiu aprofitar edificis i locals per
transformar-los en centres educatius . Això va ser possible amb la
col·laboració del SAC ( Sindicat d'Arquitectes de Catalunya) que fou el
responsable d'inventariar tots els possibles edificis i de projectar amb costos
assumibles, la seva adaptació en escoles segons les orientacions fixades
pel CENU.
Un dels espais triats fou el casalot del
carrer Sagunt 90 que el 20 d'agost de 1936 era el projecte n 13 del SAC
dirigit en una primera fase per l'arquitecte Lluís Bonet i Garí iniciant-se les
obres el 21 setembre de 1936, amb el contractista Salvador Palmada com a
responsable de la construcció. Aquest Grup Escolar 48 en els documents públics
començà l'activitat educativa el gener de 1937. En una reunió del
claustre de mestres de l'escola acordaren posar el nom de Atenes. Sembla ser
que que es va iniciar una segona fase molt més ambiciosa que aprofitant el desnivell
conectès amb el carrer Olzinelles amb una sèrie de rampes i amb la construcció
d'un nou edifici. Per les conseqüències de la guerra, l'obra, continuada per
l'arquitecte E.Lagunilla es donar per acabada però incompleta el juny de 1938. L 'entrada de les
tropes feixistes a Barcelona i instaurada la dictadura, es retornar l'edifici
els seus propietaris d'abans de la guerra, adictes al règim, l'Ajuntament
franquista va arrendar l'edifici, per tal de mantenir-lo com Escola amb
un precontracte de 15.600 pessetes anuals. El contracte de compra-venda es
signà el 16 de setembre 1939.
Aquest any celebrem la creació d'una
Escola en temps difícils, sota les bombes , celebrem que l'escola hagi
sobreviscut a la dictadura, celebrem que hi ha mestres i pares que tenen
memòria, celebrem que potser tinguem aviat una Escola nova a sants amb
l'esperit que ens va ensenyar el CENU
Ramón i Lorenzo Reigada
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ricardo Pallarés Andreu
Un saludo a los que un día fueron mis alumnos, a mis compañeros, a los padres, a todos los que de alguna manera formaron parte de esta escuela y a los que ya se fueron, muy especialmente mirando hacia Lo Alto:¡ Les mando un beso !
Cuando por las noches me desvelo, bendigo mi falta de sueño, porque me acuerdo de ti,querida escuela. Y me siento muy orgulloso, haber ejercido durante veinte años en tus aulas mi magisterio;siendo para mí un privilegio, haber sido uno de uno tus maestros. Estaba con la tiza en la mano, cuando un infarto me separó de ti..., y aunque ya estoy jubilado, siempre seguirás siendo mi escuela.
Intenté hacer reír con mis chistes y anécdotas, conseguir una sonrisa con mis ironías, llevar al mundo de la fantasía con las narraciones de mis cuentos, contagiar felicidad a todos y de manera muy especial a los que venía con la mochila medio vacía de libros y muy cargada de problemas. También intenté impartir los conocimientos adecuados, cumplir mis obligaciones, y... sobre todo:¡ Hacer felices a los niños ! Quise ser capaz de expresar y sentir ternura, ser sensible a las vivencias afectivas de mis alumnos, disfrutar enseñando, trasmitir que el saber embellece la vida, contagiar el respeto hacia si mismos y hacia los demás:¡ Y tantas cosas... !
Hoy quiero dedicar unas palabras, a ti querido niño que me estás leyendo y a ti que fuiste mi alumno y ahora eres mi amigo. Mucho he leído y de lo que leí, en mi mente quedaron estos pensamientos:Ten presente que el futuro pertenece a quien cree en la hermosura de sus sueños. Vive siempre como niño y no dejes nunca de jugar. Vive en libertad y no permitas que nada ni nadie te impida ser el dueño de tu propia vida. Descubre tu vocación y que nadie te diga lo que debes estudiar. Procura que tus padres y maestros al educar tu mente también eduquen tu corazón. Y que nunca te falte una razón para reír,una ilusión para vivir y motivos para seguir adelante.Sé humilde para administrar tus errores,inteligente para aprender de ellos y maduro para corregirlos.
Y busca el tren de tu vida, en el que la locomotora sea la paz y sus vagones: La tolerancia, la humildad, el amor, la convivencia, la alegría, la amistad, el respeto y la honestidad.
Y... no te olvides de este viejo maestro, que siempre tuvo por lema:¡ Hacer felices a los niños y luego intentó enseñar !
Gràcies Escola Perú, gràcies a tothom i de tot cor.
Ricardo Pallarés Andreu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Teresa Sans
Tal i com vau demanar pel 75é aniversari, us envio uns Powers de les sortides a Capellades, del Parlament de Catlunya i del Castell de Cardona.
El Castell de Cardona 2007.
La sortida a Cardona, al cor de Catalunya, entrant a dins de la Muntanya de Sal i visitant el Castell i la Col·legiata van ser un fort estímul per a gaudir, a la vegada, d'aventura i d'història.
Sortida a Capellades 2007
Visita al Parlament de Catalunya 2005
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Àngel Marqués Amoros
Aquesta és la meva col·laboració en 75è aniversari de l’escola.
75è Ha arribat sang nova incorporant-se al projecte de
l’escola.
74è La vella guàrdia segueix al peu del canó.
73è Les jubilacions no afecten la bona praxis.
72è Les mares i els pares estan contents amb l’escola.
71è Els pares i les mares participen en les activitats.
70è Per part de tots està ben vista una escola multiracial.
69è Els alumnes es respecten força encara que siguin de
països diferents.
68è Els alumnes són molt gratificants.
67è El personal no docent excel·leix per la seva dedicació.
66è La reprografia , si les màquines volen, està sempre al dia.
65è El servei de menjador cuida com seus els nens i nenes.
64è Les jubilades i el jubilat han participat i
participen en les tasques de l’escola.
63è Això és així perquè se l’estimen.
62è L’escola valora positivament las seva experiència.
61è Volem anar can Batlló.
60è Aquesta és la ostra reivindicació.
59è Algú ho va dir, però això no serà així.
58è Després de passejar-nos per despatxos,carrers i places,
tenim una escola amb tots els ets
i uts: cuina pròpia, calefacció, informàtica, etc.
57è Amb aquestes instal·lacions la convivència és molt més
positiva.
56è L’espai és reduït, però ens hi adaptem prou bé.
55è Els nens i nenes (P-3,P-4,P-5 ) aprenen a pujar i baixar
escales.
54è No tenim gimnàs, però sí una aula polivalent.
53è Aquesta fa les delícies d’alumnes i mestres.
52è La diversitat dels nouvinguts ( quasi tots ) s’atén en un
principi a l’aula d’acollida.
51è També es fa a l’aula ordinària am b els mestres i
companys.
50è Els nens i les nenes s’integren força bé.
49è L’aula de EE és un suport imprescindible per la nostra
escola.
48è Fa una tasca primordial amb els alumnes que necessiten
una dedicació personalitzada.
47è Hi van contents i aprenen tot passant-s’ho bé.
46è El català no implica una dificultat especial.
45è El alumnes nouvinguts el van aprenent.
44è Al estar submergits en la nostra cultura el facilita
aquest aprenetatge.
43è Celebren totes les festes ( Nadal, carnestoltes, Sant
Jordi, etc. ) tradicionals
catalanes.
42è Els nens i les nenes s’ho passen “pipa” alhora que
aprenen.
41è Les activitats amb la gent gran són molt gratificants i
educatives en calors.
40è Les activitats extraescolars són un al·licient pels
alumnes.
39è També se’n fan de reforç relacionades al les diferents
assignatures ( Matemàtiques, Català
).
38è En elles els ens i les nenes interactuen entre ells
independentment de l’edat o del sexe.
37è Excel·lent equip de mestres, molt professional, i
dedicat de ple a les tasques de l’escola.
36è Molt bona convivència entre els seus membres.
35è La relació entre els mestres és força bona tant a
nivell professional com personal.
34è Tot això fa que el treball a sigui molt més plaent i
profitós.
33è L’equip directiu fa el que ha de fer:
32è Treure als mestres tota la feina burocràtica possible,
que és molta i de vegades molt
inútil.
31è Coordinar totes les tasques de l’escola, pedagògiques i
no tant.
30è DEIXAR TREBALLAR ALS MESTRES TRANQUIL·LAMENT.
29è No cal “atossigar” a ningú perquè faci la seva feina.
28è Tot això comporta un reconeixement.
27è Diferents entitats valoren positivament el projecte
d’aquesta escola.
26è Això es fa palès amb els diferents “premis” que l’escola
té (Parlament, Francesc
Candel, Fundació Carulla, etc. )
25è L’equip directiu va saber trobar el meu encaix a
l’escola.
24è Bibliotecari escolar, aula d’acollida, alternativa
Reforç, etc.
23è La meva tasca va ser reconeguda per l’equip de
mestres.
22è Activitats de l’escola que cal destacar:
21è Cinema en català, per reforça l’aprenentatge del
català en una versió no escolar.
20è Activitats de piscina pel de 1r.
19è Biblioteca: una sessió setmanal pels alumnes de p-3 a 4rt.
18è Activitat amb gent grant
(6è ).
17è Pastorets: 6è.
16è Jocs Florals per Sant
Jordi.
15è Un cus, tos els guanyadors van ser atorgats a alumnes de
l’aula d’acollida o que havien
passat per ella.
14è Heu de pensar que és una escola “pastera” amb un 92%
d’immigrants.
13è Hi podeu anar a treballar, sereu molt ben acollits.
12è No s’hi hauria de fer, però s’hi fa religió catòlica.
11è Això no ha comportat cap problema fins ara.
10è El MUSE i altes projecte
ens ajudat molt.
9è El nom de Perú no s’hi escau
gaire.
8è Penso que s’hauria de canviar per un altre més adient (Can Batlló).
7è Els alumnes més grans expliquen contes als més petits.
6è El pati és una mica pobre.
5è S’han fet colònies sempre que s’ha pogut.
4rt. Sortides d’un dia per treballar alguns aspectes de les
diferents assignatures.
3r. Cal destacar la castanyada.
2n. En aquest dia sortíem tota l’escola.
1r. Neix l’escola Perú amb aquest esperit o no. Jo vull que
segueixi així o que encara millori en tots els seus
aspectes.
Moltes gràcies per tot.
Àngel Marqués Amoros
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juan Mateu Blanca
Vaig ser alumne de l'escola des de l'any 1958 fins l'any 1968. Potser tinc alguna foto que hauria de rebuscar.
M'agradaria col·laborar amb l'aniversari d'alguna manera (vostès diran com).
Els podria explicar algunes "batalletes" d'aquells anys foscos": La llet en pols dels americans; el sistema educatiu desdobla: batxillerat elemental lliure pels "espavilats" o el Comerç pels menys curosos. El record de grans mestres vocacionals i... d'altres no tant (enxufats de "guerra", etc.). El carinyo dels bidells (la senyora Elena i el sr. Vallespir -excampió de boxa-), etc.
En fi, que estic a la seva disposició.
Atentament.
Juan Mateu Blanca
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada